مطالب وبلاگ

رکورد شکنی منچستر یونایتد و آدیداس

منچستر یونایتد

باشگاه های مطرح فوتبال جهان هر ساله مبالغ بسیار زیادی را صرف طراحی و تولید لباس های ورزشی مورد استفاده تیم هایشان می کنند. اخیراٌ نیز باشگاه منچستر یونایتد با یک قرارداد ۷۵۰ میلیون پوندی که با شرکت آدیداس منعقد کرده رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. 

رقابت بین باشگاه های بزرگ فوتبال فقط به زمین چمن ورزشگاه ها و ارائه بازی جذاب محدود نمی شود و این رقابت در عرصه برند سازی و جذب هر چه بیشتر تماشاگران نیز جریان دارد. باشگاه های بزرگ برنامه های جدی در جهت تقویت جایگاه خود نزد هواداران و برند سازی در سطح جهانی دارند. مدیران این تیم ها همه عواملی را که باعث جذب هوادار می شود، کاملا زیر نظر دارند و برای آن ها برنامه ریزی و هزینه می کنند. مواردی مانند طراحی لوگوی زیبا و منحصر به فرد برای باشگاه، لباس جذاب و با کیفیت برای تیم، پرچم ها و شعارها، استادیوم محل برگزاری مسابقات تیم و … همگی در ذهن مخاطب تأثیر گذار خواهند بود. لوگو به عنوان نماد اصلی یک باشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و معمولا سعی می شود تغییر چندانی نداشته باشد اما لباس تیم ها در درجه بعدی اهمیت قرار دارد و به قدری مورد توجه است که تیم های مطرح فوتبال سالیانه مبالغ بسیار زیادی را جهت طراحی و تولید آن ها هزینه می کنند.

به تازگی باشگاه منچستر یونایتد انگلستان برای طراحی و تولید لباس های ورزشی مورد استفاده تیمش، قراردادی را باشرکت آدیداس به ارزش ۷۵۰ میلیون پوند منعقد نموده که این یک رکورد تازه در این زمینه است. شرکت آدیداس به مدت ۱۰ سال و تا سال ۲۰۲۵ تهیه لباس این تیم را بر عهده خواهد داشت که این به معنی هزینه متوسط سالیانه ۷۵ میلیون پوندی برای داشتن ظاهری مناسب و متمایز از سایر تیم هاست.

به همین منظور باشگاه بایرن مونیخ آلمان نیز قراردادی پانزده ساله به ارزش ۴۳ میلیون پوند با شرکت آدیداس به امضا رسانیده است و سایر باشگاه های بزرگ جهان قراردادهای مشابهی را با شرکت های معتبر تولید البسه ورزشی دارند که در جدول زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

توجه به این نکات از سوی مسئولان باشگاه ها در کنار ارائه بازی ها جذاب و قابل قبول می تواند برای یک تیم شهرتی منطقه ای و حتی جهانی ایجاد کند و سود سرشاری را از ناحیه تماشاگران، تبلیغات، فروش لوازم هواداری و حق بخش تلویزیونی عاید باشگاه کند. در جدول زیر رده بنده با ارزش ترین باشگاه های جهان از نگاه مجله فوربز آمده است:

لوگوی پیراهن تیم های فوتبال

لوگوی پیراهن تیم های فوتبال

این ها همه در حالی است که در لیگ برتر فوتبال ما چند تیم بطور همزمان از نام و لوگوی یکسان، لباس و پرچم همرنگ با طرح‌های مشابه و حتی شعارهای یکسان استفاده می کنند و نتیجه این کار هم چیزی به جز ورزشگاه های خالی از تماشاگر نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *